Luckorna är bland de största i världen av denna typ och utgörs av en svetsad konstruktion i rostfritt stål och väger ca 85 ton styck. Luckorna tillverkas färdiga i Stål & Rörmontages verkstad i Sölvesborg och levereras i ett stycke till Slussen på pråmar. Luckorna kan således aldrig demonteras eller lyftas bort när Slussen väl är färdig, vilket har ställt höga krav på hållfasthet, funktion och livslängd på luckorna som alltså inte får gå sönder. Livslängden är beräknad till 100 år, och år 2050 skall luckans översta krön bytas ut mot ett 0,5 m högre dito, för att kompensera för förväntade vattennivåhöjningar.
Klicka här för att läsa vidare om avbördningsluckorna i tidningen Stålbyggnad!
Luckorna är av fish-belly typ (döpt efter luckans profil som liknar en putande fiskmage) och har spännvidden 38 m respektive 35 m, samt är 7,5 m höga. Som jämförelse för att få en uppfattning om luckornas storlek, kan man ställa två lastbilar med släp efter varandra på längden och nästan två stycken på höjden för att täcka luckbladets yta.
I inslaget från SVT Stockholm kan du höra Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet, berätta mer om varför avbördningsluckor är så viktiga i arbetet med att klimatsäkra vattentäkten i Stockholmsområdet.
Klicka på bilden ovan för att se inslaget.