Fyra finalister till Stålbyggnadspriset 2023

Nyheter

Juryn har nu utsett fyra finalister till Stålbyggnadspriset. De fyra finalisterna kommer att presenteras på Stålbyggnadsdagen 19 oktober där vinnaren sedan avslöjas och får ta emot statyetten.

Många bra projekt nominerades till Stålbyggnadspriset 2023. Juryn gick i maj igenom alla projekten och utsåg tio projekt som gick vidare som slutnominerade. Under sommaren besökte juryn alla projekten för en mer utförlig genomgång. Under ett slutligt jurymöte utsåg sedan juryn fyra finalister:
Hage i Råängen, Lund
Koenigsegg, Ängelholm
Nordiska Museet, Västra entrén, Stockholm
Varvsbron, Helsingborg

Missa inte att vara med när vinnaren utses på Stålbyggnadsdagen 19 oktober på Stockholmsmässan i Älvsjö, Stockholm. Se mer info om årets stora branschdag på www.stalbyggnadsdagen.se!

Hage i Råängen, Lund

Hage är den första permanenta struktur som byggs för Råängens konst- och arkitekturprogram och består av en sittplats i skydd av ett tak i corténstål med nitade knutpunkter samt en tresidig tegelmur.

Arkitekt: Brendeland och Kristoffersen
Stålbyggare: Proswede
Konstruktör: Price Myers
Beställare: Lunds domkyrka

Koenigsegg, Ängelholm

En karaktärsstark industribyggnad där man utgår från det klassiska tandade taket som var flitigt använt på industrilokaler vid förra sekelskiftet. Med en stålkonstruktion med stora spännvidder.

Arkitekt: JKAB Arkitekter
Stålbyggare: Smidmek
Konstruktör: Sweco
Beställare: PEKO Fastighets AB

Nordiska Museet Västra Entrén, Stockholm

Västra entrén knyter an och försöker respektera museibyggnadens stora kulturhistoriska värden. Den nya byggnadskroppen skjuter sig in i byggnaden genom ett förstorat fönster utan att röra byggnaden.

Arkitekt: Bach arkitekter
Stålbyggare: Carlhans Järnarbeten
Konstruktör: Tyréns
Beställare: Stiftelsen Nordiska museet

Varvsbron, Helsingborg

Varvsbron, Oceanhamnen, Helsingborg 2021-09-28_Foto Fredrik Rege

En gång- och cykelbro som ska förbinda Helsingborgs C med Oceanpiren är en svagt lutande, S-formad stålbro med en unik upphängning av brobanan i form av en ”hybrid” mellan hängbro och snedkabelbro.

Arkitekt: Ramboll Sverige
Stålbyggare: Stål & Rörmontage
Konstruktör: Leonhardt, Andrä & Partner
Beställare: Helsingborgs Stad