Digitala produktpass: EU-krav skapar nya möjligheter för stålbyggnadsindustrin


Digitala produktpass (DPP) är en central del av EU:s kommande krav på spårbarhet och hållbarhet i produktionskedjor. För byggbranschen kan produktpassen bli en möjlighet att gå mot en mer cirkulär ekonomi och förbättrad kontroll med hjälp av digitalisering. Vid ett välbesökt seminarium på Jernkontoret diskuterades utmaningar och möjligheter med DPP, där experter från myndigheter, forskningsinstitut och företag delade med sig av insikter och erfarenheter från flera branscher. Till föreläsningarna bidrog bland annat Svenska Institutet för Standarder, SSAB och Chalmers. Stålbyggnadsinstitutet var på plats för att bidra till diskussionerna i det pågående arbetet och föra vidare insikter till stålbyggnadsbranschen.

Nya krav på spårbarhet, miljöprestanda och informationsöverföring kommer att beröra de flesta produkter på EU-marknaden, inte minst byggprodukter. DPP blir ett nödvändigt verktyg för att uppfylla nya EU-regler, bland annat Eco Design for Sustainable Products Regulation (ESPR) och nya Byggproduktförordningen (CPR), som även reglerar CE-märkning. Detta kommer att påverka företagens behov av en fungerande hantering och rapportering av klimat- och miljödata för att uppnå lagefterlevnad.

I nedan länkar finns det mer information att läsa:

”Digitala produktpass – Nyckeln till öppenhet inom hållbara produkter” (från Rambolls webb)
”Spårbarhet och digitala produktpass” – Tillväxtverkets rapport (pdf)

Fotograf: Gustav Henschen, Jernkontoret