De fyra finalisterna till Stålbyggnadspriset


Juryn har nu utsett fyra finalister till Stålbyggnadspriset. Finalisterna kommer att presenteras på Stålbyggnadsdagen 25 november där vinnaren sedan avslöjas och får ta emot statyetten.

Juryn för Stålbyggnadspriset 2025 har nu under sommaren besökt och studerat de slutnominerade projekten och kommit fram till fyra finalister. Det är en ombyggd arena, en GC-bro, ett fågeltorn och en vägbro, alla med intressanta lösningar av stålets möjligheter i projektet.

Missa inte att vara med när vinnaren utses på Stålbyggnadsdagen 25 november på Münchenbryggeriet i Stockholm. Se mer info om årets stora branschdag på www.stalbyggnadsdagen.se!

Avicii Arena, Stockholm

Renoveringen av Stockholms ikoniska Avicii Arena (Globen). Ett toppmodernt system med öppningsbart tak och moderniserade faciliteter förbättrar upplevelsen vid evenemang och ger ökad flexibilitet. En avancerad stålkonstruktion möjliggör detta.

Arkitekt: HOK / C.F. Møller Architects
Stålbyggare: Mostostal Kraców / Sjölins Smide
Konstruktör: schlaich bergermann partner
Beställare: SGA Fastigheter

Femöresbron, Norrköping

Den gamla Femöresbron från 1901 har ersatts av en bågbro mellan de befintliga brofundamenten i Motala ström. Utifrån konceptet med de lutande bågarna har en ytterligare dynamik utvecklats genom att brobanan fått en elliptisk planform.

Arkitekt: &Rundquist
Stålbyggare: Promostal
Konstruktör: Tyréns
Beställare: Norrköpings kommun

Kärven, Varberg

Valet för konstruktionen av utkikstornet föll på en hyperbolisk paraboloid som ger en timglasliknande silhuett. Strukturen är en hybridkonstruktion av stål och trä, där materialens egenskaper utnyttjas på bästa sätt.

Arkitekt: White arkitekter
Stålbyggare: Kungssmide
Konstruktör: Ramboll
Beställare: Varbergs kommun

Skurubron, Nacka/Stockholm

Stål var nyckeln till att lösa platsens komplexa geometriska och miljömässiga begränsningar. Däcket har slutna ”vingfiprofiler”-sektioner gjorda av två separata ortotropiska stållådor i två spann på 68 och 98 meter.

Arkitekt: Dissing + Weitling
Stålbyggare: Itinera
Konstruktör: LAP-Consult / ELU Konsult
Beställare: Trafikverket

För fler bilder och mer information om varje finalist, läs mer i Tidningen Stålbyggnads artikel HÄR.